Δευτέρα 28 Μαρτίου 2011

Τὸ Δόγμα τῆς Ἁγίας Τριάδος στὴ ζωή μας

Τ Δόγμα τς γίας Τριάδος στ ζωή μας



Το Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Γόρτυνος κα Μεγαλοπόλεως κ.κ. ερεμίου


1. Τό πολυτιμότερο πράγμα, δελφοί χριστιανοί, εναι πίστη μας, ρθόδοξη πίστη μας. πίστη μας ατή εναι θεία ποκάλυψη. Δέν εναι δηλαδή φεύρημα τν παπάδων καί τν δεσποτάδων, δέν εναι νακάλυψη νθρώπινου νο, λλά εναι ποκάλυψη. ποκάλυψη το Υο το Θεο, πού σαρκώθηκε καί ρθε σε μς καί μς την φανέρωσε. Καί πίστη μας ατή φτασε σε μς μέ γνες καί θυσίες πολλές, χωρίς κν νά λλοιωθε οτε στό παραμικρό. Ατό, χριστιανοί μου, εναι θαμα.

Γιά να καταλάβετε τό θαμα ατό, φανταστετε κάποιον να κρατ στά χέρια του μιά γυάλα γεμάτη μέ να πολύτιμο γρό, νά περπατάει σε ναν λισθηρό δρόμο καί γύρω του νθρωποι νά τόν σπρώχνουν καί νά τον πιέζουν συνεχς γιά νά το πέσει γυάλα και νά το χυθε τό γρό. Καί μως νθρωπος ατός, μέ τά τόσα μπόδια πό τούς γύρω του, περπάτησε τόν μακρύ-μακρύ λισθηρό δρόμο του, χωρίς νά το χυθε οτε μία σταγόνα πό τό πολύτιμο καί κριβό γρό πού κρατοσε.

Ατό εναι πίστη μας, ρθόδοξη πίστη μας, δελφοί μου χριστιανοί. Την πολέμησαν πολλοί, βασάνισαν τούς πιστούς, βάλθηκαν νά τήν ξαφανίσουν νά την νοθεύσουν καί μως πίστη μας κρατήθηκε ναλλοίωτη, πως τήν παρέδωσε ησος Χριστός στούς ποστόλους Του και πως ατοί τήν παρέδωσαν στούς διαδόχους τους. Χωρίς νά χυθε οτε μία σταγόνα, χωρίς δηλαδή να παραλλαγε «οτε μία κεραία οτε να ώτα» πό τά δόγματά της. γυάλα – τό ποτήρι δόθηκε πό χέρι σέ χέρι, πό γενεά σέ γενεά, καί φτασε μέχρι τά δικά μας χέρια, πως κριβς δόθηκε πό τό πρτο χέρι. Ατό μως, χριστιανοί μου, δημιουργε καί σέ μς τήν ποχρέωση νά παραδώσουμε την ρθόδοξη πίστη μας πως καί την παραλάβαμε, δηλαδή χωρίς νά την παραλλάξουμε καί νά τήν λλοιώσουμε οτε στό παραμικρό. ρθόδοξη πίστη μας εναι σάν τό μάτι μας. Τό μάτι μας δέν δέχεται μέσα του οτε μία τρίχα. τσι καί πίστη μας δεν δέχεται οτε να «γιώτα».

2. Καί πειδή σειρά τν μαθημάτων μας εναι γιά τήν γία Τριάδα, ναί, για να ι (γιώτα) δόθηκαν μεγάλες μάχες στην κκλησία μας. Καί τό ξηγ ατό: Πιστεύουμε, Πατέρα, Υόν καί γιον Πνεμα, Τριάδα μοούσιον καί χώριστον. στε λοιπόν, ησος Χριστός εναι ΟΜΟΟΥΣΙΟΣ μέ τόν Πατέρα. Θεός Πατέρας, Θεός μοούσιος καί Υός, Θεός μοούσιος καί το γιο Πνεμα. Ο αρετικοί ρειανοί στή λέξη μοούσιος, βαζαν να «γιώτα» καί διάβαζαν μΟΙούσιος. Ο ρθόδοξοι λεγαν τόν Χριστό, μοούσιο μέ τόν Πατέρα, πως τσι εναι. Ο αρετικοί μως τόν λεγαν μΟΙούσιο. Δηλαδή διαφορά μας ταν σε να «γιώτα». Και μως, χριστιανοί μου, κκλησία μας γι ατό τό «γιώτα» δωσε πολλές καί σκληρές μάχες. Γιατί, ν πομε τόν Χριστό μοούσιο μέ τον Πατέρα, πως τόν λέμε ο ρθόδοξοι, τότε τον μολογομε γιά Θεό. ν μως τον πομε μΟΙούσιο μέ τόν Πατέρα, τότε τον δεχόμαστε ς νθρωπο πού μοιάζει μέ τόν Θεό, χι μως Θεό, πού χει τήν δια οσία μέ Ατόν, δηλαδή ΟΜΟΟΥΣΙΟ.

3. λη πίστη μας, δελφοί μου χριστιανοί, ξεκινάει πό τί Θεό χουμε. Και Θεός μας επαμε εναι Τριαδικός: Πατήρ, Υός καί γιον Πνεμα, Τριάδα μοούσιος καί χώριστος. Εναι γλυκός Θεός, « Θεός τν πατέρων μν», πως Τόν ψάλλουμε στήν κκλησία μας. Εναι Θεός μας, πού, ν καί εμαστε παραβάτες τν ντολν Του, μως το λέμε τό «Κύριε λέησέ μας» καί το μιλμε λεύθερα. Το λέμε τόν πόνο μας, κόμη και τό παράπονό μας. Γλυκός Θεός! «ησο γλυκύτατε Χριστέ, ησο μακρόθυμε»! Και λο ατό εναι γιατί, πως επαμε στα μαθήματά μας, ο γιοι Πατέρες κάνουν διάκριση μεταξύ οσίας και νέργειας στον Θεό, στε: ν καί δέν μπορομε νά ρθομε σέ κοινωνία μέ την οσία το Θεο, μως Θεός μέ τίς θεες Του νέργειες μς γκαλιάζει καί μς λούζει καί εναι πολύ κοντά μας. Εναι μέσα μας! Καί μες ο ρθόδοξοι μιλμε για ν-Τριάδωση καί ν-Χρίστωση. Μέσα μας χουμε τόν Θεό μας!

Θεός μως τν Φραγκολατίνων, τν Ρωμαιοκαθολικν δηλαδή, πως λέγονται, εναι φρικτός. Δεν μπορ νά προσευχηθ σέ ναν τέτοιον Θεό, πως τόν δέχονται ο Παπικοί. Ο Παπικοί δεν δέχονται τήν διάκριση οσίας καί νέργειας στόν Θεό, πως κάνουν ο γιοι Πατέρες μας, λλά δέχονται ναν Θεό ς οσία μόνο. Δηλαδή, ο Παπικοί χουν ναν Θεό μέ τον ποον νθρωπος δέν μπορε νά χει κοινωνία. Πραγματικά, ν Θεός εναι οσία μόνο, τότε δέν μπορε νά χουμε κοινωνία μαζί Του, γιατί δέν μπορομε νά μετέχουμε στήν οσία το Θεο. Δεν τόν θέλουμε τον Θεό τν Δυτικν. Δέν εναι καλός Θεός. λλά οτε καί τά δικά τους τά παιδιά δέν τον θέλουν καί δέν τόν δέχονται ατόν τόν Θεό, γι ατό και μέ πανώ στούς δρόμους τά παιδιά τν Δυτικν διαλαλον καί λέγουν: «ΠΕΘΑΝΕ Ο ΘΕΟΣ»!... Ποιός Θεός πέθανε; Θεός τν Δυτικν, πως τούς τον δίνουν ο Πάπες τους. Καλά τούς τό λεγε δικός μας γιος Γρηγόριος Παλαμς, πού κήρυττε Θεό χι μόνο μέ θεία οσία, λλά καί μέ θεες νέργειες. λεγε στούς Δυτικούς: «Θεός νενέργητος, ρα ΘΕΟΣ ΑΝΥΠΑΡΚΤΟΣ»! λλη δέ πλάνη τν Παπικν περί το Φιλιόκβε, γιά τό ποο χουμε μιλήσει, μπερδεύει κόμη περισσότερο τήν ννοια το Θεο καί τήν κάνει περισσότερο ποκρουστική. Τί Θεό τέλος πάντων χουν ατοί ο Παπικοί;!...

4. Τό Τριαδικό δόγμα, δελφοί χριστιανοί, πως καί λα τά δόγματα, μς δόθηκαν χι για νά γνωρίζουμε θεωρητικά ρισμένες λήθειες, λλά γιά νά μς γίνονται ο λήθειες ατές ζωή. Καί νότητα τν Προσώπων τς γίας Τριάδος, τό μοούσιον δηλαδή το Πατρός, το Υο καί το γίου Πνεύματος, μς διδάσκει καί μς πιβάλλει καί τήν δική μας νότητα ς χριστιανν. Γι ατό καί Κύριός μας ησος Χριστός, ταν παρακαλοσε τον Πατέρα Του γιά τήν γάπη τν δικν Του και γιά τήν νότητα μεταξύ τους, ναφέρθηκε στήν νότητα τν προσώπων τς γίας Τριάδος (βλ. ωάν. 17,11). Γι ατό καί στην Θεία Λειτουργία, γιά νά μολογήσουν ο χριστιανοί τήν πίστη τους στόν Θεό, τον Πατέρα, τόν Υό καί τό γιο Πνεμα, ερέας τούς λέει πρτα τό «γαπήσωμεν λλήλους».

Γι ατό πάλι καί ββδες, Ρσοι συνήθως, φιερώνουν κάποιο Μοναστήρι πού κτίζουν στήν γία Τριάδα, γιά νά εναι γαπημένοι και νωμένοι ο Μοναχοί πού θά σκονται σατό.

Μέ πολλές εχές,
Μητροπολίτης Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως ερεμίας


Π η γ ή : Καθημεριν λεκτρονικ περιοδικ «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΔΙΔΑΧΗ», ριθμς φύλλου 79, Κυριακ 20 Μαρτίου 2011, σελ. 1-4, π πισκόπου ερεμίου, Μητροπολίτου ερς Μητροπόλεως Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως. http://www.imgortmeg.gr/


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.