Σάββατο 2 Απριλίου 2011

Προσφορὰ τῆς Ἐκκλησίας στην Τουρκοκρατία – Μέρος Α’

Προσφορὰ τῆς Ἐκκλησίας στην Τουρκοκρατία – Μέρος Α’



Το Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Γόρτυνος κα Μεγαλοπόλεως κ.κ. ερεμία


δελφοί μου χριστιανοί τς ερς Μητροπόλεως Γόρτυνος καί Μεγαλοπόλεως,

1. Χθές-προχθές ορτάσαμε τήν μεγάλη θρησκευτική καί θνική μας ορτή τς 25ης Μαρτίου. Σάν ρθόδοξοι λληνες χριστιανοί καυχόμαστε μέ καύχηση ερή γιά τήν διπλ ατή ορτή, γιατί, πως μέ τόν Εαγγελισμό τς Παναγίας μας καί τήν Σάρκωση το Υο το Θεο σ Ατήν ρθε πελευθέρωσή μας πό τόν ζυγό τς μαρτίας, τσι καί μέ την ρωική πανάσταση τν νδοξων γωνιστν το 21, ρθε λευθερία μας πό τον τουρκικό ζυγό. Σέ προηγούμενο γκύκλιο κήρυγμά μου ναφέρθηκα στήν παραποίηση τς στορίας τς παναστάσεως το 21, πού κάνουν μερικοί στά τελευταα χρόνια, γιατί θέλουν νά ποκόψουν τόν σύνδεσμο μεταξύ τς κκλησίας καί το θνους μας. Τούς πειράζει ατούς τούς κυρίους τό νά λέμε τι κκλησία ταν πρωτοπόρος στούς γνες τς λευθερίας μας καί τι κκλησία εχε ναλάβει τήν παιδεία το δούλου θνους μας. Γιά λλη μιά φορά τούς λέμε τι εναι νιστόρητοι, γιατί ο στορικές μαρτυρίες τν εδικν, καί μάλιστα τν στορικν κείνων πού εναι κοντά στά στορούμενα γεγονότα, βεβαιώνουν τό κριβς ντίθετο. Βεβαιώνουν δηλαδή τι, μετά τό θλιβερό γεγονός τς 29ης Μαΐου το 1453, ο πόδουλοι λληνες κατέφυγαν στήν κκλησία και συσπειρώθηκαν, σάν σέ Μάνα, γύρω πατήν, γιά νά ζήσουν.

2. κριβς σ ατό θά ναφέρονται τά λίγα λόγια, πού θέλω νά σς π στο σημερινό μου κήρυγμα, δελφοί χριστιανοί. Θέλω, δηλαδή, νά σς π τι κατά τήν περίοδο τς Τουρκοκρατίας κκλησία εχε ναλάβει χι μόνο τήν θρησκευτική ζωή τν παιδιν της, λλά καί λη τους τήν πνευματική πορεία και καθημερινή τους ζωή.
(α) Ναί! Πατριάρχης ταν καί θνάρχης καί ατός εχε τήν δικαιοδοσία σέ λες τις ποθέσεις πού φοροσαν τούς πόδουλους Ρωμιούς. Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως δέν ταν μόνο πνευματικός πατέρας λων τν ρθοδόξων, λλά ταν καί κεφαλή το θνους. κόμη καί κάστοτε σουλτάνος νεγνώριζε τήν γετική ατή θέση τς κκλησίας στόν λαό της, δέν μποροσε μως κκλησία νά δρ καί νά κινεται λεύθερα, γιατί θέση της ταν ποτελής στόν Τορκο.
(β) λλά, παρά τή δυσκολία της, κκλησία στήν Τουρκοκρατία πέτυχε να χει στά χέρια της τά παιδιά της, νά τά γλυκαίνει στα βάσανα τς σκλαβις, να τούς στερεώνει τήν πίστη στόν Χριστό καί νά τά προφυλάσσει πό τον ξισλαμισμό, τό νά προδώσουν δηλαδή την πίστη τους καί νά γίνουν Μωαμεθανοί. Για σους θέλουν νά μάθουν τήν λήθεια γιά την ζωή τν λλήνων στήν Τουρκοκρατία με καθοδηγό τους τήν κκλησία, τούς συνιστ γκάρδια νά διαβάσουν τό ργο το λαμπρο Καθηγητο το Πανεπιστημίου καί γωνιστο θεολόγου π. Γεωργίου Μεταλληνο μέ τον τίτλο «Ο λληνες στήν θωμανική ατοκρατορία». Στό βιβλίο ατό βλέπουμε τήν προσφορά τς κκλησίας στους πόδουλους Ρωμιούς μέ τήν καλή λειτουργία τν νοριν καί τν ερν Μονν καί λου το κκλησιαστικο σώματος. τσι, γαπητοί μου, μέ τήν βοήθεια τς κκλησίας, πιβίωσε τό θνος μας στήν σκλαβιά καί πέτυχε να διατηρήσει τήν θρησκευτική καί θνική του πόσταση, χωρίς νά μιχθε μέ τόν δυνάστη του, λλά οτε καί νά λλοιώσει την παράδοσή του.
(γ) Σημαντική βοήθεια πρός τόν πόδουλο στούς Τούρκους λληνικό λαό, για να διατηρήσει ατός τό σωστό ρθόδοξο φρόνημα καί θος του, πρόσφερε κκλησία μέ τήν λη της θεολογία καί τήν λη της συχαστική παράδοση. Ατό τό πέτυχε τελώντας τήν Θεία Λειτουργία καί μέ τις περιοδεες τν γίων ερομονάχων, ο ποοι, μέ τήν εχή το Πατριάρχου καί μέ ρμητήριο τά Μοναστήρια τους, περιόδευαν λη την πόδουλη πατρίδα μας καί κατηχοσαν τον λαό καί το θέρμαιναν τήν λπίδα γιά την γλυκειά λευτεριά. κτώ τέτοιοι ερομόναχοι - εροκήρυκες πραν τήν εχή το Πατριάρχου, γιά νά κηρύττουν στη σκλαβωμένη πατρίδα μας, καί πό τούς κτώ ατούς οτε νας δεν πέστρεψε στήν βάση του, λλά λοι μαρτύρησαν! γιώτερο θύμα τν ερομονάχων ατν ταν γιος Κοσμς Ατωλός, γιά τόν ποον, δέν εναι περβολή τό νά πομε τι, ν δέν πρχε ατός, θα φορούσαμε κόμη φέσι στά κεφάλια μας! γιος Κοσμς Ατωλός, γαπητοί μου, για τόν ποον μερικές σχολικές παλιοφυλλάδες δέν γράφουν τίποτε, κουγε μέ πόνο στο γιον ρος πού βρισκόταν τι πολλά χωριά καναν τήν τελευταία τους ναμνηστική Λειτουργία καί μετά ξισλαμίζονταν μέ τον παπ τους μαζί. Ατός πόνος γιά τό κακό ατό πού συνέβαινε στήν πατρίδα μας, κανε τόν γιο Κοσμ τόν Ατωλό νά κατέβει στον κόσμο καί νά πέσει στήν περιπέτεια το κήρυκος το Εαγγελίου καί νά δηγηθε τελικά στήν γχόνη το μάρτυρος.

3. μεγάλη καί τρανή μως προσφορά τς κκλησίας στό Γένος μας κατά την Τουρκοκρατία ταν τό τι, μετά την ποδούλωσή του στούς θωμανούς νέλαβε τήν παιδεία του μέ τά σχολεα πού ατή δημιούργησε. πρτος Πατριάρχης το πόδουλου Γένους μας, Γεννάδιος Σχολάριος, τό 1454 δρυσε στην Κωνσταντινούπολη τήν Πατριαρχική Σχολή, πού νομαζόταν Μεγάλη το Γένους Σχολή. Καί ργότερα λλος Πατριάρχης, ερεμίας Τρανός, προέτρεψε μέ γκύκλιό του λους τούς Μητροπολίτες νά δρύσουν στήν παρχία τους Σχολεα. τσι καί στήν δική μας Μητροπολιτική παρχία δρύθηκε Σχολή Δημητσάνης. χω νά π μως, χριστιανοί μου, τι τά Σχολεα ατά ταν λεγχόμενα πό τούς Τούρκους, λλά καί μερικοί διδάσκαλοί τους εχαν πηρεαστε πό νέες δέες πού ρχονταν πό τήν Δύση, πό τόν Πάπα, και τσι πό τους δασκάλους ατούς, πού μάλιστα ταν καί ερες, γινόταν ζημιά στά πόδουλα λληνόπουλα. Ατό κριβς νάγκασε την κκλησία νά δημιουργήσει τά «Κρυφά Σχολειά». Τά Σχολεα ατά ταν καί λέγονταν «Κρυφά» καί μέ την ννοια τι ο μαθητές τους δέν πρεπε νά φανερώσουν ,τι τους λεγε δάσκαλός τους. Γιατί δάσκαλος μιλοσε στούς μαθητές τν «Κρυφν Σχολειν» φανερά ναντίον το κατακτητ καί ναντίον τν νέων δεν τς Δύσεως και λλοίμονό του, άν φανερώνετο. Δηλαδή, πως λέει νας Γάλλος συγγραφεύς, Πηώ, «Ο μαθητές κρατοσαν στά χέρια τους την ζωή το δασκάλου τους»! λλά, θα συνεχίσουμε γιά τό θέμα ατό στό πόμενο κήρυγμά μας.

Μέ πολλές εχές
Μητροπολίτης Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως ερεμίας


Π η γ ή : Καθημεριν λεκτρονικ περιοδικ «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΔΙΔΑΧΗ», ριθμς φύλλου 86, Κυριακ 27 Μαρτίου 2011, σελ. 1-4, π πισκόπου ερεμίου, Μητροπολίτου ερς Μητροπόλεως Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως. http://www.imgortmeg.gr/


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.