Δευτέρα 27 Ιουνίου 2011

Ὁ Δημιουργὸς Θεὸς – Μέρος Β΄

Δημιουργς Θες – Μέρος Β΄



Κυριακάτικο γκύκλιο κήρυγμα το Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Γόρτυνος κα Μεγαλοπόλεως κ.κ. ερεμίου.


1. Στό προηγούμενο κήρυγμά μας, δελφοί μου χριστιανοί, μιλήσαμε γιά τήν δημιουργία το κόσμου. Καί επαμε τι λα σα βλέπουμε γύρω μας καί ατά πού δέν βλέπουμε, καί τά ρατά καί τά όρατα, γιναν λα πό τόν Θεό. Και επαμε κόμη τι λα γιναν ΑΜΕΣΩΣ.
Λέει μέν γία Γραφή τι κόσμος δημιουργήθηκε σέ ξι μέρες, λλά ατό τό λέει πό συγκατάβαση στήν νθρώπινη νόησή μας, γιά νά νοήσουμε καί νά πολαύσουμε καλύτερα τό θαυμαστό ργο το Θεο.
πραγματικότητα μως εναι τι κόσμος γινε ΑΜΕΣΩΣ. Γι ατό καί Γένεση, τό πρτο βιβλίο τς γίας Γραφς, ν μιλάει στήν ρχή, στό α κεφ., γιά τήν δημιουργία σέ ξι μέρες, παρακάτω, στήν ρχή του β κεφ., μιλάει γιά τήν δημιουργία λου το σύμπαντος σέ μία μέρα (Γεν. 2,4)!
λλά θα θελα νά σς π σήμερα, γαπητοί δελφοί, πς κόσμος γινε μέσως.

2. Γιά τό θέμα ατό, τι κόσμος γινε μέσως, χουμε μαρτυρίες πό τούς γίους Πατέρες. γιος Γρηγόριος Νύσσης μιλώντας γιά τήν δημιουργία λέει τι ατή ταν μιά «καριαία», δηλαδή, μιά στιγμιαία νέργεια το Θεο. Καί σ ατή τήν «καριαία» δημιουργική νέργειά Του Θεός βαλε πό τήν ρχή λες τίς καταβολές τν ντων, τά σπέρματα τν ντων· καί ατά πειτα ξελίχθηκαν καί φανερώθηκαν κατά τό εδος τους.
Γιά τήν βεβαίωση ατο πού σς λέγω, ν καί θά σς φανε δύσκολο, σς αναφέρω καί πς τό λέγει κριβς γιος Πατέρας. Λέγει: «Πάντων τν ντων τάς φορμάς καί τάς ατίας...συλλήβδην Θεός ν καρε κατεβάλετο...καί ν τ πρώτ το θελήματος ρμ κάστου τν ντων οσία συνέδραμεν, ορανός, στέρες, πρ, ήρ, θάλασσα, γ, ζα, φυτά...» (βλ. Περί τς ξαημέρου MPG 44, 72ΑΒ).
κόμη σαφέστερα τό λέγει ατό γιος Βασίλειος, ταν λέει τι γιά τά ντα τς φύσεως Θεός θεσε στήν ρχή «σπέρματα» καί ατά ργότερα αξήθηκαν καί ξελίχθηκαν στό εδος τους μέ τή δημιουργική νέργεια το Θεοῦ (βλ. Eς τήν ξαήμερον MPG 29, 149C).
Εναι μεγαλόπρεπη πράγματι ατή παράσταση περί τς δημιουργίας το σύμπαντος, πως τό λέγουν ο γιοι Πατέρες: τι Θεός δημιούργησε καριαίως, μέσως, λες τίς καταβολές το σύμπαντος καί πό ατές τίς καταβολές προλθαν πειτα λα τά πάρχοντα ντα στό σύμπαν.
τσι βλέπουμε νά μφανίζονται καί σήμερα τά διάφορα εδη τς φύσεως, κόμα καί ατός νθρωπος. Προέρχονται πό σπέρματα. Μή σς σκανδαλίσει, χριστιανοί μου, ατό πού επα τι τά σπέρματα «ξελίχθηκαν». Πραγματικά δημιουργία εναι ξέλιξη τν καταβολν πού θεσε Θεός πό τήν ρχή. Δέν δεχόμαστε ξέλιξη κατά τήν λανθασμένη θεωρία το Δαρβίνου, τι πίθηκος γινε νθρωπος (!...), λλά ξέλιξη στό διο εδος, «κατά γένος καί καθ μοιότητα», πως τό λέει καθαρά γία Γραφή (Γεν. 1, 12).

3. Θέλω μως νά σς π τώρα, δελφοί χριστιανοί, τι μήν θεωρομε την γία Γραφή τι εναι να πιστημονικό βιβλίο γιά νά μς πε τό «πς» γινε κόσμος. Ατό τό «πς» τό ξετάζει πιστήμη καί σφαλς, πως τό λέγει Μέγας Βασίλειος πό τήν ρευνα ατή τς πιστήμης τρανώνεται θαυμασμός μας στό Θεό (βλ. Eς τήν ξαήμερον MPG 29,25Α.33Β).
γία Γραφή δέν μς λέγει τό «πς» γινε κόσμος, λλά μς λέγει τό «ποιός» κανε τόν κόσμο. Τόν κανε Θεός! Γιά τό «πς» γινε κόσμος ο γιοι Πατέρες, ξαναλέμε, μς λένε κενο τό γενικό πού επαμε, τι δηλαδή τά ντα προλθαν πό σπερματικές καταβολές, πού βαλε πό τήν ρχή δημιουργική νέργεια το Θεο.

4. Τήν δημιουργία το κόσμου, δελφοί χριστιανοί, νά τήν βλέπουμε σάν να θαμα, σάν να περοχο βιβλίο, στό ποο διαβάζουμε τήν παντοδυναμία καί τήν πανσοφία το δημιουργο Θεο. ν θέλετε νά πολαύσετε να θαυμάσιο μνο τς δημιουργίας νά διαβάσετε, παρακαλ, τόν πέροχο Ψαλμ. 103, πού τόν λέμε «προοιμιακό» Ψαλμό. Τόν λέμε τσι τόν Ψαλμό ατό, γιατί εναι στήν ρχή το λειτουργικο «ομου», το λειτουργικο «δρόμου» δηλαδή, τς λατρευτικς πορείας μας γιά τόν Θεό, πού ρχίζει μέ τήν κολουθία το σπερινο.
Στόν μνον ατόν ποιητής του θαυμάζει τό μεγαλεο καί τήν τάξη το σύμπαντος, γιά νά ξεσπάσει πειτα σέ κραυγή θαυμασμο καί νά πε: «ς μεγαλύνθη τά ργα σου, Κύριε· πάντα ν σοφί ποίησας»!
Τό μόνο «φάλτσο» πού παρατηρε ποιητής στό σύμπαν εναι μαρτωλός νθρωπος. ν ψυχη θάλασσα, γιά παράδειγμα, δέν παραβαίνει τό ριο, πού θεσε Θεός γι ατήν («ριον θου, ο παρελεύσεται»), ντίθετα λογικός νθρωπος παραβαίνει τίς ντολές το Θεο.
Γι ατό καί τελειώνοντας ψαλμωδός τόν μνο του εχεται λέγοντας νά «χαθον» ο μαρτωλοί πό τήν γ: «κλείποιεν – λέγει – μαρτωλοί πό τς γς καί νομοι, στε μή πάρχειν ατούς»!


Μέ πολλές εχές,

Μητροπολίτης Γόρτυνος καί Μεγαλοπόλεως ερεμίας


Π η γ ή :  βδομαδιαο λεκτρονικ περιοδικ τς ερς Μητροπόλεως Γόρτυνος κα Μεγαλοπόλεως: «Παναγία Προυσιώτισσα». ριθμς φύλλου 12, Κυριακ 26 ουνίου 2011, σελ. 1-3. http://www.imgortmeg.gr/


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.