Δευτέρα 11 Ιουλίου 2011

Καὶ δεύτερη διήγηση περὶ Δημιουργίας

Κα δεύτερη διήγηση περ Δημιουργίας.



Κυριακάτικο γκύκλιο κήρυγμα το Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Γόρτυνος κα Μεγαλοπόλεως κ.κ. ερεμίου.


1. Μιλομε, δελφοί μου χριστιανοί, γιά τήν δημιουργία το κόσμου καί το νθρώπου. Εναι σοβαρό τό θέμα ατό, γι ατό καί επαμε τι γία Γραφή ρχίζει τά θέματά της μέ τήν δημιουργία το κόσμου. Καί κκλησία μας στήν θεία Λατρεία της τονίζει πάρα πολύ, σέ πολλά της σημεα τό θέμα ατό.
πειδή λοιπόν τό θέμα ατό τς δημιουργίας το κόσμου καί το νθρώπου εναι σοβαρό, γι ατό καί Γένεση, τό πρτο βιβλίο τς γίας Γραφς, φιερώνει τά δύο πρτα κεφάλαιά της σ ατό τό θέμα.
χουμε δύο διηγήσεις περί τς δημιουργίας. Στό προηγούμενο κήρυγμά μας μιλήσαμε γιά τήν δημιουργία το νθρώπου πό τήν πρώτη διήγηση. Καί επαμε τι κατά τήν διήγηση ατή νθρωπος εναι πλασμένος «κατ εκόνα καί καθ μοίωσιν Θεο». λλά εναι πολύ σπουδαία καί δεύτερη διήγηση περί δημιουργίας, γιά τήν ποία θά σς μιλήσω σήμερα.
Λέει διήγηση ατή γιά τήν δημιουργία το νθρώπου: «Καί πλασεν Θεός τόν νθρωπον, χον πό τς γς καί νεφύσησεν ες τό πρόσωπον ατο πνοήν ζως καί γένετο νθρωπος ες ψυχήν ζσαν» (Γεν. 2,7).
Τά λόγια ατά, δελφοί μου, εναι πολύ σημαντικά, γιατί πρτα-πρτα μς μιλνε γιά τόν σύνδεσμο πού χουμε μες ο νθρωποι μέ λη τήν δημιουργία, φο τό σμα μας εναι πλασμένο πό τήν γ. νήκουμε καί μες στήν γ.
νθρωπος στήν γία Γραφή λέγεται «δάμ». «δάμ» εναι μία βραϊκή λέξη – στά βραϊκά γράφτηκε πρωτοτύπως Παλαιά Διαθήκη –, πού σημαίνει «χοϊκός», γιατί νθρωπος εναι πλασμένος πό χμα.

2. Στόν λόγο μως ατό τς δεύτερης διήγησης γιά τήν δημιουργία το νθρώπου πού σς διάβασα, δέν φαίνεται μόνο σχέση καί σύνδεσμος το νθρώπου μέ λα τά κτίσματα, λλά φαίνεται καί νωτερότητά του πό λα τά κτίσματα. Τό χωρίο πού σς διάβασα λέει τι Θεός «νεφύσησεν ες τό πρόσωπον ατο πνοήν ζως καί γένετο νθρωπος ες ψυχήν ζσαν».
νθρωπος, τό χωματένιο ατό γαλμα, γινε ζωντανή παρξη, γινε «ψυχή ζσα», μέ τό μφύσημα, μέ τήν πνοή το Θεο. Προσοχή μως! Δέν γινε πνοή ατή το Θεο ψυχή, λλά κανε ψυχή. Καί θεία ατή πνοή το Θεο στόν νθρωπο, πού δημιούργησε τήν ψυχή του, γινε τό ργανο, τρόπον τινά, διά το ποίου ρθε σ ατόν τό πνεμα το Θεο, τό «ρούαχ λωχίμ», πως τό λέει Παλαιά Διαθήκη, καί κατοίκησε μόνιμα στήν ψυχή του.
λλά ταν, γαπητοί μου, ατό τό «ρούαχ» το Θεο, ταν ατή κατ ξοχήν θεία καί ζωαρχική ρχή στόν νθρωπο, χωριστε πό τήν σάρκα του, τότε ρχεται θάνατος σ ατόν. Ατό θέλει νά πε ψαλμωδός ταν λέει: «ντανελες τό πνεμα ατν καί κλείψουσι καί ες τόν χον ατόν πιστρέψουσιν» (Ψαλμ. 103,29).
νθρωπος λοιπόν, χριστιανοί μου, ποτελεται πό δύο συστατικά: πό τό σμα του (τό «μπασάρ») καί πό τό πνευματικό του στοιχεο, τήν ψυχή του (τό «νέφες»).

3. δευτέρα διήγηση περί δημιουργίας, γιά τήν ποία μιλμε, εναι καί κατά τοτο σπουδαία, γιατί μιλάει γιά τήν πλάση τς γυναίκας.
ρχίζει διήγηση ατή μέ να μελαγχολικό λόγο τι «στόν δάμ δέν βρέθηκε βοηθός του μοιος μέ ατόν» (Γεν. 2,20). Γι ατό καί Θεός, λέει γία Γραφή, ριξε τόν δάμ σέ βαθύ πνο καί ατός ποκοιμήθηκε. Καί τότε πρε μία πό τίς πλευρές του καί τή σχημάτισε σέ γυναίκα καί τήν δήγησε στόν δάμ.
Τότε δάμ, ξύπνιος πιά τώρα, ταν εδε μπροστά του να δέυτερο «γώ», ξέσπασε σέ να σμα πρός ατό καί επε: «Ατό εναι κόκκαλο πό τά κόκκαλά μου καί σάρκα πό τήν σάρκα μου. Ατή θά νομάζεται γυναίκα, γιατί πάρθηκε πό τόν νδρα» (βλ. Γεν. 2, 21-23).
περικοπή ατή, πού μς μιλάει γιά τήν πλάση τς γυναίκας, εναι πολύ σπουδαία, γιατί λέει τι νδρας καί γυναίκα χουν τήν δια φύση καί εναι σότιμοι μεταξύ τους. πως λεγε στά κηρύγματά του γιος Κοσμς Ατωλός, πομνηματίζοντας πρακτικά τήν περικοπή ατή, δέν κανε Θεός τήν γυναίκα πό τά πόδια το νδρα, γιά νά μήν ξουσιάζει νδρας τήν γυναίκα.
Δέν κανε μως πάλι Θεός τήν γυναίκα πό τό κεφάλι το νδρα, γιά νά μήν ξουσιάζει γυναίκα τόν νδρα. λλά κανε Θεός τήν γυναίκα πό τήν πλευρά το νδρα. πό τήν πλευρά, κε πού εναι καρδιά, γιά νά το εναι γαπητή καί νά το εναι βοηθός του, πως καί ατός πάλι πρέπει νά εναι γαπητός καί βοηθός στήν γυναίκα του.

4. πό τήν παραπάνω περικοπή φαίνεται καί τό λλο: τι νδρας μόνος του δέν εναι λόκληρος, γιατί το λείπει πλευρά. Καί γυναίκα πάλι δέν εναι καί ατή λόκληρη, γιατί εναι μόνο πλευρά. τσι τό να φύλο λκεται πρός τό λλο καί κκλησία ελογε τήν λξη ατή μέ τό ερό μυστήριο το γάμου.
Μάλιστα πρώτη εχή το ρραβνος μς λέει τι ατός Θεός μβάλλει στόν νδρα καί στήν γυναίκα «διάθεση» γιά «σύνδεσμο» μεταξύ τους. Καί μάλιστα εχή ατή το ρραβνος ξαρτται πό μιά παλαιά εχή πού λεγε ερεύς γιά τό πρόσφορο, πού ταν πρτα διηρημένοι καί σκορπισμένοι σπόροι καί μως ατοί νώθηκαν καί γιναν να.
Θέλει νά πε μέ ατό εχή τι καί Θεός μβάλοντας τήν διάθεση το νδρα πρός τήν γυναίκα, θέλει νά νωθον «ρρηκτα» μέ τό μυστήριο το γάμου. Λέγει εχή: « Θεός αώνιος, τά διηρημένα συναγαγών ες νότητα καί σύνδεσμον διαθέσεως τιθείς ρρηκτον»!
Μίλησα γιά τόν γάμο, γαπητοί χριστιανοί, γιατί πραγματικά γιά τόν γάμο μιλάει παρακάτω καί δεύτερη διήγηση περί δημιουργίας πού μελετμε ταν λέει τι «γι ατόν τόν λόγο», γιά τόν σύνδεσμο δηλαδή τς γυναίκας καί το νδρα στόν γάμο, «θά γκαταλείπει νδρας τόν πατέρα του καί τήν μητέρα του καί θά νώνεται μέ τήν γυναίκα του· θά εναι ο δύο μία σάρκα» (Γεν. 2,24).

5. πό τά παραπάνω φαίνεται πόσο πρέπει νά εναι γαπημένο καί νωμένο τό νδρόγυνο, φο δέν εναι δυό, λλά νας. Καί μως μαλώνουν καί διαπληκτίζονται καί χωρίζουν τά νδρόγυνα.
τσι συνέβαινε, μς λέει Παλαιά Διαθήκη, καί στήν ποχή το προφήτου Μαλαχίου. Διαλύονταν ο γάμοι. Τότε παινέβαινε προφήτης Μαλαχίας καί λεγε τι νδρας δέν πρέπει νά χωρίζει τήν γυναίκα του, «γιατί γυναίκα εναι τό μισό το πνεύματος» το Θεο (Μαλ. 2,15).
Τί σημαίνει περίεργος ατός λόγος; Μπορετε νά τόν ρμηνεύσετε, χριστιανοί μου, πό σα επαμε σήμερα. «Πνεμα» σημαίνει φύσημα. γυναίκα λοιπόν εναι «τό μισό το φυσήματος» το Θεο. Τί σημαίνει ατό;
Εναι ατό πού επαμε σήμερα τι Θεός φύσηξε στό πρόσωπο το νθρώπου καί γινε ψυχή του. Μέ τό μισό φύσημα τς πνος ατς το Θεο γινε νδρας καί μέ τό λλο μισό γινε γυναίκα!
Γιατί λοιπόν νά μαλώνει τό νδρόγυνο; λλά θά συνεχίσω στό πόμενο κήρυγμα, που θά μιλήσω περί τς σοτιμίας το νδρα καί τς γυναίκας, πού εναι θέμα σοβαρό.


Μέ πολλές εχές,

Μητροπολίτης Γόρτυνος καί Μεγαλοπόλεως ερεμίας


Π η γ ή :  βδομαδιαο λεκτρονικ περιοδικ τς ερς Μητροπόλεως Γόρτυνος κα Μεγαλοπόλεως: «Παναγία Προυσιώτισσα». ριθμς φύλλου 14, Κυριακ 10 ουλίου 2011, σελ. 1-4. http://www.imgortmeg.gr/


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.