Τρίτη 26 Ιουλίου 2011

Ἡ διατάραξη τῆς ἰσοτιμίας τῶν δύο φύλων στὴν πτωτικὴ κατάσταση

διατάραξη τς σοτιμίας τν δύο φύλων στν πτωτικ κατάσταση



Κυριακάτικο γκύκλιο κήρυγμα το Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Γόρτυνος κα Μεγαλοπόλεως κ.κ. ερεμίου.


1. Στήν δογματική σειρά τν κηρυγμάτων μας, δελφοί μου χριστιανοί, εμαστε στήν δημιουργία το νθρώπου, το νδρα καί τς γυναίκας. Στό προηγούμενο κήρυγμά μας λέγαμε τι τά δύο φύλα, νδρας καί γυναίκα, εναι σα.
λοι μιλνε γιά σότητα τν δύο φύλων. Καλύτερα μως, χριστιανοί μου, εναι νά μήν τό λέμε «σότητα», γιατί στήν πραγματικότητα λλη εναι διάπλαση το νδρα καί λλη εναι διάπλαση τς γυναίκας. Δέν εναι σα λοιπόν τά δύο φύλα, γιατί διαφέρουν μεταξύ τους.
Γι ατό καλύτερα εναι νά χρησιμοποιομε τήν πατερική ρολογία. Ο γιοι Πατέρες δέν μιλνε γιά σότητα το νδρα και τς γυναίκας, λλά γιά «σοτιμία», γιά «μοτιμία».

2. Στό προηγούμενο κήρυγμά μας λέγαμε γιά τήν προπτωτική κατάσταση το νθρώπου, πς ταν δηλαδή νδρας καί γυναίκα στόν παράδεισο, πρίν πό τήν πτώση τους. Καί λέγαμε τι στόν παράδεισο δέν φαίνεται πουθενά νωτερότητα το νός φύλου ναντι το λλου· δέν φαίνεται πουθενά ποταγή το νός στόν λλο, γιατί Θεός κανε καί τόν νδρα καί τήν γυναίκα σοτίμους.
λλά γινε, χριστιανοί μου, θλιβερή πτώση, παράβαση δηλαδή πό τούς πρωτοπλάστους τς ντολς το Θεο. πτώση ατή μεταξύ τν λλων κακν πού φερε στήν νθρωπότητα, φερε καί τήν διατάραξη τς σοτιμίας τν δύο φύλων.
κοστε, πως μς τά λέει γία Γραφή: Εα, ποία εχε δη μαρτήσει, πέβαλε καί στόν νδρα της νά φάει τόν πηγορευμένο καρπό. «Φάγε» το επε. πό κενο δέ πού μς λέει πόστολος Παλος, τι νδρας «δέν πατήθηκε» (Α΄ Τιμ. 2,14), θά πρέπει νά ποθέσουμε τι δάμ δέν πείστηκε μέσως στήν πρώτη προτροπή τς Εας νά φάει τόν πηγορευμένο καρπό. λλά Εα πανέλαβε στόν δάμ τήν κακή της συμβουλή καί τελικά πέταξε τόν νδρα της.
Πραγματικά νδρας δάμ κατά τήν πτώση ποτάχτηκε στήν γυναίκα, πείστηκε σ ατήν καί μάρτησε καί ατός (βλ. Γεν 3,1 ξ.).

3. σοτιμία λοιπόν τν δύο φύλων, δελφοί μου χριστιανοί, χάλασε στήν πτώση τν πρωτοπλάστων. Τότε, πως τό λέει γιος Χρυσόστομος, γυναίκα πγε νά «διδάξει» τόν νδρα καί «αθέντησε» σ ατόν (Βλ. Χρυσοστόμου, Ες τήν Γένεσιν Λόγος Δ΄, ες ΑΑΠ 52,660 Α σ. 132).
Γι ατό, καί σάν παιδαγωγική τιμωρία στήν γυναίκα γιά τήν μαρτία της ατή, λέει σ ατήν Θεός: «Πρός τόν νδρα σου ποστροφή σου καί ατός σου κυριεύσει» (Γεν. 3, 16). γυναίκα δηλαδή τώρα θά ασθάνεται ξαρτημένη πό τόν νδρα. Πρίν πό τήν πτώση δέν συνέβαινε ατό. Κατά τήν πτώση μως δάμ ποχώρησε στήν γυναίκα καί τότε ατή τόν πέταξε.
Γι ατό καί τώρα, γιά παιδαγωγικό λόγο, ξαναλέω, ποτάσσεται γυναίκα στόν νδρα. Σάν νά τς λέει Θεός, πως ραα τό παριστάνει γιος Χρυσόστομος: «ποίησά σε μότιμον· οκ χρήσω καλς τ ρχ· μετάβηθι πρός τήν ποταγήν. Οκ νεγκας τήν λευθερίαν· κατάδεξαι τήν δουλείαν» (Bλ. Χρυσοστόμου, Ες τήν Γένεσιν Λόγος Δ΄, ες ΑΑΠ 52,659 Α ξ. σελ. 130-131).
Γιά νά διορθωθε λοιπόν κείνη αθεντία πού ξάσκησε γυναίκα στόν νδρα μετά τήν πτώση καί τόν παρέσυρε στήν μαρτία, ποτάσσει τώρα Θεός τήν γυναίκα στόν νδρα λέγοντάς της «πρός τόν νδρα σου ποστροφή σου καί ατός σου κυριεύσει».
Ατό μοιάζει σάν νά κάνουν μιά σοβαρή παράβαση δύο λοχίες, πό τούς ποίους νας παρέσυρε τόν λλον· καί ο δυό τιμωρονται μέ να μήνα φυλακή, κενον μως πού παρέσυρε τόν λλο το ξηλώνουν καί τά γαλόνια καί τόν ναγκάζουν νά ποτάσσεται στόν πρώην σο του! (Βλ. Καθηγητο Σ. Σάκκου, ες περιοδικό Σάλπιγξ ρθοδοξίας 1979 σελ. 101. μοίως βλ. καί τό δεύτερο πόμνημά μας στή Γένεση, τομ. Α΄, σελ. 151)

4. ν μως Θεός καθόρισε μετά τήν πτώση γυναίκα νά ποτάσσεται στόν νδρα, μως μακρυά πό τόν Θεό γυναίκα παναλαμβάνει τό παλαιό της μάρτημα καί διαφεντεύει τόν νδρα. τσι χουμε τήν λεγομένη «γυναικοκρατία», πού μφανίζεται διαίτερα στήν εδωλολατρία.
Πραγματικά, στίς περισσότερες εδωλολατρικές θρησκεες γυναίκα ταν ρχηγός τς λατρείας. πειδή δέ ταν σθενέστερη κατά τήν φύση, γιά νά πιβάλλεται χρησιμοποιοσε τήν μεγάλη της κόμη. ταν τελοσε τά μυστήρια σάν έρεια εχε σκεπές τό κεφάλι της καί λυμένη τήν κόμη της, τήν ποία τίναζε καί πιβαλλόταν τσι ς ταμπού.
Τώρα καταλαβαίνουμε τό γιατί ο εσεβέστατες κενες παλαιές γυνακες, μεταξύ τν ποίων ταν καί μακαριστή μητέρα μου, δεναν «κότσο» τά μαλλιά τους, πράγμα πού τό κοροϊδεύουν πολλοί σημερινοί νεοπατερικοί καί μεταπατερικοί. Τά δεναν «κότσο» τά μαλλιά πό παράδοση ς ντίθεση πρός τίς έρειες τς εδωλολατρίας, σάν τήν Κασσάνδρα, πού ταν χρησμοδοτοσε τίναζε μέ μεγαλοπρέπεια τήν κόμη της, γιά νά προκαλέσει δέος καί σάν τήν Πυθία, πού ταν πρόκειτο νά μαντεύσει σχολετο διαίτερα μέ τήν λεύθερη κόμη της.
Τώρα πάλι ννοομε γιατί πόστολος Παλος δέν πιτρέπει στήν γυναίκα νά διδάσκει στίς ερές συνάξεις γιά λατρεία (Α΄ Τιμ. 2,12). πόστολος Παλος χτυπάει δυνατά τήν γυναικοκρατία, πού θελε νά μπε καί στήν κκλησία. Στήν κκλησία τς Κορίνθου, γιά παράδειγμα, παρουσιάστηκαν γυνακες, πού θελαν νά διδάσκουν καί νά κατευθύνουν τούς νδρες στήν λατρεία, πως ο μάγισσες καί ο έρειες τν εδωλολατρν. Ατό ταν μιά σοβαρή ταξία πού νάγκασε τόν πόστολο νά πέμβει καί νά μιλήσει αστηρά.
λλά καί γυναίκα λαμβάνει χάρισμα πό τό γιο Πνεμα καί μπορε καί ατή νά προσεύχεται καί νά προφητεύει στις συνάξεις τν πιστν. μως γιά νά μήν ξεχνάει τήν θέση της, πόστολος Παλος διατάσσει τι, ταν γυναίκα προσεύχεται προφητεύει στήν Σύναξη τν πιστν νά χει κάλυμμα στήν κεφαλή (βλ. Α΄ Κορ. 11,3 ξ.), πού θά τς πενθυμίζει τι εναι κάτω πό ξουσία.


Μέ πολλές εχές

Μητροπολίτης Γόρτυνος καί Μεγαλοπόλεως ερεμίας


Π η γ ή :  βδομαδιαο λεκτρονικ περιοδικ τς ερς Μητροπόλεως Γόρτυνος κα Μεγαλοπόλεως: «Παναγία Προυσιώτισσα». ριθμς φύλλου 16, Κυριακ 24 ουλίου 2011, σελ. 3-5. http://www.imgortmeg.gr/


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.