Παρασκευή 18 Μαρτίου 2011

Ἡ Θεία Εὐχαριστία

Ἡ Θεία Εὐχαριστία



ρθόδοξη Κατήχηση π το Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Γόρτυνος κα Μεγαλοπόλεως κ.κ. ερεμία.


ρ.: Τί εναι θεία Εχαριστία;

π.: Εναι θεία Κοινωνία το Σώματος και το Αματος το Χριστο κάτω πό τήν μορφή το ψωμιο καί το κρασιο.

ρ.: Πότε συστάθηκε ατό τό Μυστήριο;

π.: Τό Μυστήριο ατό συστάθηκε πό τόν Κύριό μας ησο Χριστό λίγο πρίν πό τήν σταυρική Του θυσία, προκαταβολικά, γιά νά εναι μιά ζωντανή εκόνα ατο πού πρόκειτο νά γίνει γιά τήν σωτηρία μας.

ρ.: Ποιά εναι σχέση τς θείας Εχαριστίας πρός τήν θεία Λειτουργία;

π.: θεία Εχαριστία εναι τό κύριο καί τό πιό οσιαστικό μέρος τς θείας Λειτουργίας.

ρ.: Τί εναι θεία Λειτουργία;

π.: θεία Λειτουργία εναι σύναξη το λαο το Θεο μέ τόν πίσκοπό του καί τους ερες του, γιά νά τελέσει τό Μυστήριο τς θείας Εχαριστίας. πως τό λέει καί λέξη, Λειτουργία δέν εναι ργο τν ερέων μόνο («δουλειά τν παπάδων», πως λένε πολλοί νίδεοι), λλά ργο λου το λαο το Θεο· γιατί λέξη «Λειτουργία» εναι σύνθετη π᾿ ατές τίς δύο λέξεις: «Λετος», πού σημαίνει «λαός» καί «ργον».

ρ.: Πο τελεται θεία Λειτουργία;

π.: Στόν Ναό, πού χει τό ερό Θυσιαστήριο, τήν γία Τράπεζα, πως τήν ξέρουμε. Πάνω σ᾿ ατή προσφέρεται θεία Εχαριστία.

ρ.: Καί ν δέν χουμε Ναό;

π.: Τότε θεία Εχαριστία θά προσφερθε σ᾿ να τραπέζι μέ «ντιμήνσιο» πάνω σ᾿ ατό, καθαγιασμένο πό πίσκοπο καί χοντας για λείψανα στά κρα του. Καί γι᾿ ατό το ντιμήνσιο λέγεται τσι, γιατί χρησιμοποιεται ντί τς γίας Τράπεζας (ντι-μένσα, τράπεζα).



ρ.: Ποιά σειρά τάξης παρατηρομε στήν θεία Λειτουργία;

π.: Πρτα τοιμάζονται τά δρα ( ρτος και ονος), γιά νά γίνει τό Μυστήριο τς θείας Εχαριστίας. πειτα προετοιμάζονται ο πιστοί γιά τό Μυστήριο ατό. Καί τέλος γίνεται το διο τό Μυστήριο τς θείας Εχαριστίας.

ρ.: Πς λέγεται τό μέρος τς θείας Λειτουργίας, πού προετοιμάζονται τά δρα γιά τήν θεία Εχαριστία;

π.: Λέγεται «Προσκομιδή».

ρ.: Τί σημαίνει λέξη «Προσκομιδή»;

π.: Σημαίνει «προσφορά», γιατί «προς-κομίζω» σημαίνει «προσ-φέρω».



ρ.: Καί γιατί πρε ατό τό νομα το πρτο ατό μέρος τς θείας Λειτουργίας;

π.: πό τό θιμο τν πρώτων χριστιανν να προσφέρουν ατοί στήν κκλησία ψωμί και κρασί γιά τήν τέλεση τς θείας Εχαριστίας. Γιά τό διο λόγο και ρτος πού προσφέρουν λέγεται «πρόσφορο»· καί λαός μας, μέ την δική του λειτουργική γλώσσα, πειδή το «πρόσφορο» εναι ναγκαο γιά τήν θεία Λειτουργία καί χωρίς ατό δέν μπορε να τελεστε, τό λέει «Λειτουργιά».

ρ.: Σέ τί συνίσταται Προσκομιδή;

π.: Συνίσταται σ᾿ ατό: ερέας μνημονεύοντας προφητεες καί τύπους σχετικά μέ τά παθήματα το Χριστο πό την Παλαιά Διαθήκη, ξεχωρίζει την κεντρική μερίδα το προσφόρου, πού γράφει τά σημεα καί τό θέτει πάνω στό γιο Δισκάριο. Και κεντώντας ατή τήν μερίδα μέ τήν γία λόγχη, θυμούμενος τόν στρατιώτη πού κέντησε μέ λόγχη τήν πλευρά το σταυρωμένου Κυρίου μας, χύνει κρασί και νερό στό γιο Ποτήριο, γιατί πό την κεντηθεσα πλευρά το Κυρίου μας βγκε αμα καί νερό. πειτα ερέας παίρνει πό το πρόσφορο τήν μερίδα τς Θεοτόκου καί την βάζει καί ατή πάνω στό Δισκάριο, δεξιά τς μερίδας το Χριστο, πού βαλε πρτα σ᾿ ατό. Καί πειτα παίρνει πάλι ερέας πό το πρόσφορο τήν μερίδα , πού χει ννιά μικρά ξογκώματα καί μνημονεύει σ᾿ ατά λους τούς γίους, κάθε τάξη γίων σέ κάθε ξόγκωμα, κατά τήν ξς σειρά: α) γγελοι, β) Πρόδρομος καί λοι ο Προφτες, γ) πόστολοι, δ) εράρχες, ε) Μάρτυρες, ς) σιοι, ζ) νάργυροι, η) Ο γονες τς Θεοτόκου ωακείμ καί ννα, ς καί γιος τς μέρας καί θ) γιος εράρχης, το ποίου τελεται θεία Λειτουργία (συνήθως ερός Χρυσόστομος). πειτα ερέας μνημονεύει πρτα τόν πίσκοπο καί λους τούς χριστιανούς· τούς ζωντανούς πρτα και τούς πεθαμένους πειτα. Πάνω δηλαδή στο Δισκάριο εναι λη κκλησία, καί θριαμβεύουσα στόν ορανό καί στρατευομένη στή γ κκλησία.



ρ.: Ποιά εκόνα πρέπει νά χουμε στην Προσκομιδή τς Γέννησης το Χριστο το πάθους Του;

Απ.: Το πάθους Του, γιατί λη τελετή τς Προσκομιδς εναι ναπαράσταση το πάθους το Χριστο.

ρ.: Τί ρτο πρέπει νά χρησιμοποιομε γιά τήν θεία Εχαριστία;

π.: ρτο ζυμωμένο πό λεύρι σιταριο και χι πό κριθάρι καλαμπόκι λλου εδους.

ρ.: Γιατί μόνο λεύρι σιταριο;

π.: Μόνο λεύρι σιταριο, γιατί πό τόν ρτο ατό (τό πρόσφορο) θά ξαχθε μνός, μερίδα δηλαδή πού θά γίνει Σμα Χριστο· καί Κύριός μας ησος Χριστός παρομοίασε τό πανάγιο Σμα Του μέ σιτάρι (βλ. ωάν. 12,24).

ρ.: Ποιός πρέπει νά ζυμώνει το πρόσφορο, γιά νά προσφερθε στόν Ναό γιά τήν θεία Εχαριστία;

π.: Κάθε χριστιανός βαπτισμένος χει το τιμητικό ατό προνόμιο. Πρέπει μως χριστιανός ατός νά γωνίζεται νά κρατε τον αυτό του σέ καθαρότητα, γιά να κάνει το ερό ατό ργο, νά ζυμώνει καί νά προσφέρει τό πρόσφορο γιά τό Μυστήριο τς θείας Εχαριστίας. παρασκευή (τό ζύμωμα) το προσφόρου εναι ρχή τς θείας Λειτουργίας· γι᾿ ατό καί χριστιανός χριστιανή πού ζυμώνει το πρόσφορο πρέπει νά προσεύχεται τήν ρα κείνη. Καί ερέας στήν Προσκομιδή προσεύχεται εδικά γι᾿ ατούς πού πρόσφεραν πρόσφορα καί ονο λέγοντας: «Μνήσθητι Κύριε, τν προσφερόντων τά δρα τατα καί πέρ ν καί δι᾿ ν καί φ᾿ ος ατά προσεκόμισαν». Μέ τήν εχή ατή περιλαμβάνει ερέας και τά ελαβικά ατήματα πού λεγε γυναίκα νδρας ταν ζύμωνε τό πρόσφορο. Γράφουμε καί γιά τόν νδρα τι ζυμώνει πρόσφορο, γιατί πραγματικά πάρχουν πολλοί ελαβες χριστιανοί νδρες πού μέ πολύ ζλο κάνουν τό ργο ατό, την διακονία ατή τήν ερή. Ξέρουμε κόμα καί μικρά παιδιά, κοριτσάκια λλά και γοράκια, πού ζυμώνουν πρόσφορο μέ τήν βοήθεια καί πόδειξη τς εσεβος μητέρας τους.

ρ.: Κι ταν δέν ζυμώνουμε το πρόσφορο, λλά τό γοράζουμε πό τον φορνο;

π.: Ατό εναι σέβεια, πού πρέπει να σταματήσει. Ατή εναι μαρτία το Κάϊν. Γιατί καί Κάϊν πρόσφερε θυσία στόν Θεό· λλά πρόσφερε, χι πως δελφός του βελ πό τά καλύτερα προϊόντα του, λλά πό τά κατώτερα και τά πρόσφερε μέ κοπο τρόπο. Γι᾿ ατό καί Θεός το επε τι δέν φτάνει μόνο νά προσφέρει θυσία, λλά καί νά την προσφέρει σωστά, γιατί διαφορετικά μαρτάνει (Γεν. 4,7).



ρ.: χει τόσο μεγάλη σημασία τό να ζυμώνουμε καί νά προσφέρουμε το πρόσφορο;

π.: Καί βέβαια χει! Τό πόσο μεγάλη σημασία χει προσφορά το προσφόρου καί πόσο τιμητικό εναι ατό, φαίνεται πό τό τι κκλησία παγορεύει σέ μερικούς να προσφέρουν πρόσφορα. ν νας ζε στην μαρτία, μαρτία πού τόν ποκόπτει πό την Τράπεζα το Θεο καί δέν μπορε, λοιπόν, να προσέλθει στήν θεία Κοινωνία, δέν μπορε και νά προσφέρει τά δρα γιά τήν θεία Εχαριστία, τόν ρτο καί τόν ονο. Κατά το βιβλίο τν ποστολικν Διαταγν (βιβλ. Δ΄, κεφ. ς΄) ο λειτουργοντες ερες φείλουν να μή δέχονται πό κάθε χριστιανό δρα, λλά μόνο πό κείνους πού εναι σέ θέση να κοινωνήσουν. τσι διαβάζουμε στην κκλησιαστική στορία γιά τόν ατοκράτορα Οάλη, πού ζύμωσε μέν τό πρόσφορο μέ τά δια του τά χέρια (!), λλά τρεμε, ς νοχος, φοβούμενος μήπως δέν θά δεχόταν το πρόσφορό του πίσκοπος! Καί ὁ Ἐπίσκοπος ατός ταν γιος Βασίλειος!



Π η γ ή : Καθημεριν λεκτρονικ περιοδικ «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΔΙΔΑΧΗ», ριθμς φύλλου 76, Πέμπτη 17 Μαρτίου 2011, σελ. 1-4, π πισκόπου ερεμίου, Μητροπολίτου ερς Μητροπόλεως Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως. http://www.imgortmeg.gr/


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.