Τρίτη 19 Ιουλίου 2011

Ἡ ἰσοτιμία τῶν δύο φύλων στὴν προπτωτικὴ κατάσταση

σοτιμία τν δύο φύλων στν προπτωτικ κατάσταση



Κυριακάτικο γκύκλιο κήρυγμα το Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Γόρτυνος κα Μεγαλοπόλεως κ.κ. ερεμίου.


Στό προηγούμενο κήρυγμα, δελφοί μου χριστιανοί, σς μίλησα γιά τήν δημιουργία το νδρα καί τς γυναίκας.
Σήμερα θέλω νά σς π τι τά δύο ατά φύλα εναι σότιμα μεταξύ τους. Γιά τήν σοτιμία λοιπόν τν δύο φύλων θά σς μιλήσω στό σημερινό μου κήρυγμα καί παρακαλ πολύ νά τό προσέξετε.

1. Στήν κκλησία μας, δελφοί, χωρίζουμε τά πράγματα σέ τρες μεγάλες περιόδους: Πρτον, στήν προπτωτική περίοδο· δεύτερον, στήν πτωτική· καί τρίτον, στήν νορθωτική, τήν λυτρωτική περίοδο. Καταλαβαίνετε, νομίζω, ατό πού λέγω.
νθρωπος δημιουργήθηκε πό τόν Θεό καί τοποθετήθηκε στόν παράδεισο· ατή εναι προπτωτική περίοδος: ζωή το νθρώπου στόν παράδεισο. λλά γινε θλιβερή πτώση, τό τι μάρτησαν δηλαδή ο πρωτόπλαστοι. Καί χουμε λοιπόν μετά πό ατό τό θλιβερό γεγονός τήν ξοδο το νθρώπου πό τόν παράδεισο· ατή εναι πτωτική περίοδος. λλά λθε ησος Χριστός, πού γεννήθηκε πό τήν Παναγία μας, καί μς σωσε πό τήν πτώση καί μς πανέφερε στήν πρώτη κατάσταση, τήν παραδείσια.

2. Στό σημερινό μου κήρυγμα, γιά τήν σοτιμία τν δύο φύλων θέλω νά σς ποδείξω τι στήν πρώτη περίοδο, τήν προπτωτική, τά δύο φύλα ταν σότιμα. Μέ την πτώση μως χάλασε ατή σοτιμία καί ρμονία τς σχέσεως τν δύο φύλων καί χουμε ποταγή τς γυναίκας στόν νδρα καί ποταγή το νδρα στήν γυναίκα.
λλά χαρετε, χριστιανοί, γιατί λθε Χριστός «γιος καί πνευματικός στήν γ νά περπατήσει καί νά μς καλοκαρδίσει», πως μς τό τραγουδνε τά παιδιά στά κάλαντά τους. Μέ τόν ρχομό το Χριστο χουμε πάλι τήν σοτιμία τν δύο φύλων, πως ταν στόν παράδεισο.

Α΄ ΠΡΟΠΤΩΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ

3. Πραγματικά, στήν παραδείσια ποχή χουμε σοτιμία το νδρα καί τς γυναίκας.
(α) Ατή σοτιμία φαίνεται πρτα-πρτα πό τήν νομασία τους. ταν δάμ εδε γιά πρώτη φορά μπροστά του τήν γυναίκα, ξέσπασε σ να τραγούδι σ ατήν καί επε: «Ατή εναι κόκκαλο πό τά κόκκαλά μου καί σάρκα πό τήν σάρκα μου. Ατή θά νομαστε γυναίκα, γιατί πάρθηκε πό τόν νδρα» (Γεν. 2,23).
Ατό τόν λόγο το δάμ μες πού μιλμε λληνικά δέν μπορομε νά τόν καταλάβουμε, γιατί Παλαιά Διαθήκη γράφτηκε πρωτοτύπως στήν βραϊκή γλώσσα. Στήν γλώσσα ατή νδρας λέγεται «ς». Καί ταν λοιπόν δάμ εδε μπροστά του τήν γυναίκα, επε τι «ατή πρέπει νά νομάζεται “σά”, γιατί βγκε πό τόν “ς”», δηλαδή π ατόν.
Στά λληνικά κανονικά γυναίκα πρέπει νά νομάζεται «νδρίς», γιατί βγκε πό τόν «νδρα».
(β) λλά ατή σοτιμία τν δύο φύλων φαίνεται, δεύτερον, πό τό τι γυναίκα καλεται «βοηθός» το νδρα. «Ποιήσωμεν ατ (δηλαδή γιά τον νδρα δάμ) βοηθόν κατ ατόν», επε Θεός δημιουργώντας τήν γυναίκα (Γεν. 2,18).
λλά βοηθοί το νδρα εναι καί τά ζα. γυναίκα μως δέν εναι πλς βοηθός το νδρα, λλά βοηθός «μοιος» μέ ατόν. «Τ δέ δάμ οχ ερέθη βοηθός μοιος ατ», λέγει Γένεση πρίν πό τήν δημιουργία τς γυναίκας (Γεν. 2,20). στε λοιπόν, πως τό λέγει γιος ωάννης Χρυσόστομος, γυναίκα εναι σότιμος μέ τόν νδρα καί διότι εναι «βοηθός» του, λλά καί διότι εναι βοηθός του «κατ ατόν», δηλαδή, μοια μέ ατόν. Λέγει πί λέξει ερός πατήρ: «Οχ πλς βοηθός, λλά κατ ατόν, πάλιν τό μότιμον δηλν».
Παραθέτουμε λη τήν περικοπή το ερο πατέρα: «Οχ πλς βοηθόν, λλά “κατ ατόν”, πάλιν τό μότιμον δηλν. πειδή γάρ πολλήν ες τήν τς ζως μν χρείαν τά λογα τήν τς βοηθείας εσήγαγε κοινωνίαν, να μή τν δούλων νομίσς εναι καί τήν γυνακα, ρα πς ποιε τήν διάκρισιν φανεράν. “γαγε τά θηρία”, φησίν, “νώπιον το δάμ, καί οχ ερέθη βοηθός μοιος ατ κατ ατόν. Τί ον; ππος ο βοηθός, συμπαραταττόμενος ν τος πολέμοις; βος ο βοηθός, ροτρον λκων καί συγκάμνων μν ν τας τν σπερμάτων καταβολας; νος καί μίονος ο βοηθοί, πρός τήν τν γωγίμων μν συμπράττοντες μετακομιδήν; λλ να μή τοτο λέγς, διά τοτο κριβ ποιεται την διαίρεσιν. Οδέ γάρ επεν πλς, τι οχ ερέθη ατ βοηθός, λλ τι οχ ερέθη ατ βοηθός μοιος ατ. Οτω καί νταθα, “ποιήσωμεν ατ βοηθόν”, οχ πλς, λλά “ποιήσωμεν ατ βοηθόν κατ ατόν”, επε» (Ες τήν Γένεσιν Λόγος Δ΄, ες ΑΑΠ 52,659 BC).
(γ) λλά καί κενο πάλι πού επε δάμ στήν γυναίκα τι ατή εναι τό «στον» του καί ατό πάλι δεικνύει τήν σοτιμία το νδρα καί τς γυναίκας, γιατί κφραση τό «στον» μου σέ πολλές σημιτικές διαλέκτους χρησιμοποιεται ντί το «γώ».
Γιά τά ζα δάμ δέν θά μποροσε ποτέ νά πε τι εναι «στον κ τν στέων του καί σάρξ κ τς σαρκός του», γιατί τά ζα δέν εναι μοια μέ τόν νθρωπο.
(δ) να λλο λόγο πού λέγει γία Γραφή γιά τήν σοτιμία το νδρα καί τς γυναίκας εναι τι χουν καί ο δυό τόν διο δημιουργό. Σς πενθυμίζω, γαπητοί μου, ατό πού λεγα στό προηγούμενο κήρυγμά μου, τι στήν ποχή το προφήτου Μαλαχίου διαπληκτίζονταν τά νδρόγυνα καί χώριζαν. Καί προφήτης Μαλαχίας, πεμβαίνοντας γιά τήν πανασύνδεσή τους, τους λεγε μεταξύ τν λλων ατό πού σς επα: τι δέν πρέπει νά διαπληκτίζονται και νά χωρίζουν, γιατί χουν καί ο δυό τους τόν διο δημιουργό. λεγε γιά τήν γυναίκα: «Οκ λλος ποίησε καί πόλειμμα πνεύματος ατο» (Μαλ. 2,15). «Οκ λλος ποίησε»! Δηλαδή, δέν κανε λλος Θεός τόν νδρα καί λλος Θεός τήν γυναίκα. Καί εναι πράγματι λόγος ατός δυνατό πιχείρημα τι τά δύο φύλα, νδρας καί γυναίκα, εναι σότιμα.
λλά καί λλος λόγος το προφήτου, πού ρμηνεύσαμε στό προηγούμενο κήρυγμα, εναι καί ατός πολύ δυνατός περί τς σοτιμίας τν δύο φύλων: «Καί πόλειμμα πνεύματος ατο»! Μέ τό διο φύσημα – ατό σημαίνει το «πνεμα», πού λέγει προφήτης δ – μέ τό διο φύσημα, λέγω, το Θεο (βλ. Γεν. 2,7) γινε καί νδρας καί γυναίκα. Μέ τό μισό φύσημα γινε νδρας καί μέ τό λλο μισό – «πόλειμμα πνεύματος ατο», πως λέγει προφήτης δγινε γυναίκα.
Καί βεβαίως τσι εναι. Γιατί, χριστιανοί μου, πρέπει νά γνωρίζουμε τι Θεός στήν ρχή δημιούργησε τόν «νθρωπο» γενικά, λέξη πού κφράζει καί τόν νδρα καί τήν γυναίκα, καί πειτα τόν τεμε καί τόν διαχώρισε σέ δύο φύλα, νδρα καί γυναίκα.
Ατό σημαίνει βαθειά λόγος τς γίας Γραφς «ποίησεν Θεός τόν νθρωπον... ρσεν καί θλυ ποίησεν ατούς» (Γεν. 1,27)!
λλά θά συνεχίσουμε γιά τό σπουδαο ατό θέμα στό πόμενο κήρυγμά μας.


Μέ πολλές εχές

Μητροπολίτης Γόρτυνος καί Μεγαλοπόλεως ερεμίας


Π η γ ή :  βδομαδιαο λεκτρονικ περιοδικ τς ερς Μητροπόλεως Γόρτυνος κα Μεγαλοπόλεως: «Παναγία Προυσιώτισσα». ριθμς φύλλου 15, Κυριακ 17 ουλίου 2011, σελ. 1-3. http://www.imgortmeg.gr/


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.