Δ΄ Κυριακὴ τῶν Νηστειῶν
Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Σιναΐτου
Ὁσίου Ἰωάννου τοῦ Σιναΐτου: « Κ λ ῖ μ α ξ ».
Ἔκδοσις Ἱερᾶς Μονῆς Παρακλήτου Ὠρωποῦ Ἀττικῆς.
Ὁ ἅγιος Ἰωάννης, γεννήθηκε στὴν Παλαιστίνη γύρω στὰ 523 μ.Χ. Μόνασε ἀπὸ νεαρὴ ἡλικία (16 ἐτῶν). Παρακολούθησε ἀνώτερο κύκλο μορφώσεως. Στὴν ζωὴ τῆς ἐρήμου Σινᾶ, ἀξιοποίησε τὴν σοφία του καὶ ἀνέβηκε σὲ ὑψηλὲς κορυφὲς ἁγιότητας. Εἶχε καὶ τὸ χάρισμα τῆς θαυματουργίας. Σὲ μεγάλη ἡλικία, ἔγινε ἡγούμενος τῆς μονῆς τοῦ Σινᾶ.
Συνέγραψε τριάντα λόγους περὶ ἀρετῆς, ὅπου ὁ καθένας λόγος περιλαμβάνει καὶ μία ἀρετή, ξεκινώντας ἀπὸ τὶς πιὸ πρακτικὲς καὶ ἀνεβαίνοντας σὰν σκαλοπάτια κατέληξε στὶς θεωρητικὰ ὑψηλές. Στὴ πνευματικὴ ζωὴ ἔχουμε βαθμίδες χαμηλὲς καὶ ὑψηλές, καταστάσεις κατώτερες καὶ ἀνώτερες. Γι' αὐτὸ καὶ τὸ σύγγραμμα ὀνομάζεται «Κλίμακα τῶν ἀρετῶν».
Στὸ ἔργο τοῦ αὐτὸ ὁ συγγραφέας παρουσιάζει συστηματικὰ τὶς ἰδέες του γιὰ τὴν κοινοβιακὴ κυρίως, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ἐρημιτικὴ ζωή, ταξινομώντας αὐτὲς κατὰ τρόπο ποὺ δείχνει πορεία πρὸς τὴν ἠθικὴ τελείωση. Εἶναι γραμμένο σὲ κομψὴ ἑλληνικὴ γλώσσα, καλοδουλεμένη μὲ χάρη καὶ μελωδικότητα. Ἔχει διαύγεια, γλαφυρότητα, παραστατικότητα καὶ παρουσιάζει πλοῦτο ἐκφράσεως, καλαισθησία καὶ εὐγένεια. Στὴ διακόσμηση τοῦ λόγου μὲ εἰκόνες καὶ παρομοιώσεις, ὁ ἱερὸς συγγραφέας εἶναι ἀπαράμιλλος. Πάσης φύσεως σχήματα λόγου ἀναδύονται καθὼς καὶ ὡραῖες καὶ ἐπιτυχημένες προσωποποιήσεις.
Οἱ διδασκαλίες του, εἶναι ὁλοκάθαρα νάματα ποὺ προέρχονται ἀπὸ ἁγιασμένη πηγή. Εἶναι ἕνα θεόπνευστο κείμενο. Οἱ σύγχρονοι ψυχολόγοι θαυμάζουν τὸν συγγραφέα τῆς Κλίμακας γιὰ τὴν βαθύτητα τῶν ψυχολογικῶν του γνώσεων καὶ παρατηρήσεων, καὶ διαπιστώνουν ὅτι τὰ τελευταῖα ἀξιόλογα πορίσματα τῆς ψυχολογίας τοῦ Βάθους, ἦταν γνωστὰ στοὺς Πατέρες τῆς ἐρήμου.
Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης κοιμήθηκε στὶς 30 Μαρτίου τὸ 603 μ.Χ., σὲ ἡλικία ὀγδόντα ἐτῶν. Ἀπὸ τὴν ἀρχὴ τῆς Σαρακοστῆς, τὸ σύγγραμμά του διαβάζεται σὲ ὅλα τὰ ὀρθόδοξα μοναστήρια.
Ἐπειδὴ εἶναι παγκόσμιο κειμήλιο ἀναλύσεως ὅλων τῶν παθῶν καὶ τῶν ἀρετῶν, ἡ Ἐκκλησία τιμᾶ ἰδιαίτερα σὲ αὐτὴν τὴν πνευματικὴ περίοδο, τὸν συγγραφέα ἅγιο Ἰωάννη τῆς Κλίμακας καὶ τὸ προτείνει γιὰ ἀνάγνωσμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.